Przygotowanie postępowania. Podział zamówienia na części.

Wyrok KIO z dnia 9 stycznia 2023 r. sygn. akt KIO 3439/22 - podział zamówienia na części, informacja w dokumentach zamówienia „Izba uznała za zasadną argumentację Odwołującego odnoszącą się do braku w dokumentach zamówienia uzasadnienia zaniechania podziału zamówienia na części według zadań opisanych przez Zamawiającego. Obowiązkiem Zamawiającego wynikającym z przepisów ustawy jest podanie w dokumentach zamówienia powodów niedokonania podziału zamówienia na części. W ocenie Izby Odwołujący przedstawioną argumentacją zarówno w odwołaniu jak i na rozprawie dowiódł, że każde z urządzeń to jest gammakamera, która jest została wskazana w zadaniu 1, jak również skaner PET jako urządzenia, przy czym to drugie do przeniesienia i modernizacji mogą być oferowane przez różne podmioty, tj. różnych wykonawców. Wymaga podkreślenia, że zamawiający może udzielić zamówienia w częściach – czyli jest to uprawnienie zamawiającego - z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia, lub dopuścić możliwość składania ofert częściowych w ramach jednego postępowania o udzielenie zamówienia, określając zakres i przedmiot części oraz wskazując, czy ofertę można składać w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części zamówienia. 

Przy czym jednocześnie obowiązkiem Zamawiającego jest wskazanie w dokumentach zamówienia powodów niedokonania podziału zamówienia na części. Tak wynika z przepisów ustawy. Zgodnie z treścią powyższych przepisów, do wyłącznej decyzji Zamawiającego należy stwierdzenie, czy dany przedmiot zamówienia, może zostać podzielony na części. (…) Mając na uwadze, że każde postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego prowadzone jest w określonych okolicznościach faktycznych związanych z tymże zamówieniem jak również z tym Zamawiającym, tym samym dla każdego zamówienia warunki jego realizacji będą inne. Warunki realizacji zamówienia – w tym podział zamówienia na części, bądź brak dokonywania takiego podziału – na etapie prowadzenia postępowania o udzielnie zamówienia publicznego mają odzwierciedlać, a w zasadzie gwarantować w etapie realizacji zamówienia (umowy) uzyskanie najlepszy efektów realizacji przedsięwzięcia, najlepszych efektów ekonomicznych, ale również innych mających znaczenie dla danego zamówienia charakterystycznych właśnie dla niego takich jak np. organizacja realizacji zamówienia i wszystkie z nią powiązane elementy, jak niezbędne z punktu widzenia przedmiotu zamówienia kompleksowość realizacji zamówienia wynikająca z możliwości technicznych, organizacyjnych, związanych z bezpieczeństwem itd. Okoliczności faktyczne jakie uzasadniają podjęte decyzje, w tym decyzje o podziale zamówienia na części lub jego braku 5 będą zawsze indywidualne i charakterystyczne dla danego zamówienia w danych okolicznościach. Tak jak wcześniej zostało już to wskazane, jeżeli Zamawiający nie dokonuje podziału zamówienia na części to dokumenty zamówienia powinny zawierać wskazanie przyczyn decyzji Zamawiającego. Przez dokumenty zamówienia, zgodnie z art. 7 pkt 3 ustawy należy rozumieć dokumenty sporządzone przez Zamawiającego lub dokumenty, do których Zamawiający odwołuje się, inne niż ogłoszenie, służące do określenia lub opisania warunków zamówienia, w tym specyfikacja warunków zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań. Podstawową i charakterystyczną cechą wszystkich dokumentów zamówienia jest to, że są one znane każdemu potencjalnemu wykonawcy – oznacza to, że są to dokumenty dostępne każdemu zainteresowanemu wykonawcy. Dokumenty zamówienia należy odróżnić od pojęcia „dokumentacji postępowania o udzielnie zamówienia” czy „dokumentowania przebiegu postępowania o udzielnie zamówienia publicznego” – te pojęcia bowiem mają szersze znaczenie i dotyczą wszystkich dokumentów jakie w ramach postępowania powstały tj. zarówno dokumentów zamówienia jakie zostały udostępnione, lub do których odwołuje się Zamawiający, ale równie do wszystkich innych dokumentów wytworzonych przez Zamawiającego albo dostarczonych Zamawiającemu w związku z przebiegiem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w szczególności do protokołu postępowania i do załączników do tego protokołu. Analiza potrzeb i wymagań, jaką sporządził Zamawiający nie stanowi dokumentu zamówienia, lecz jest dokumentem sporządzanym przed wszczęciem postępowania o udzielnie zamówienia publicznego. Jest to narzędzie zarządcze Zamawiającego, które ma w efekcie przyczynić się do realizacji zasady efektywności.”