Co Zamawiający może poprawić w ofercie ?
Co Zamawiający może poprawić w ofercie ?
W art. 223 ust. 2 jest mowa o następujących poprawkach:
Zamawiający poprawia w ofercie:
1) oczywiste omyłki pisarskie,
2) oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek,
3) inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty
- niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
Skupmy się na przepisie ust. 2 pkt 1 ustawy, gdyż zacytuję ciekawy wyrok KIO z dnia 5 lutego 2024r., sygn.. akt: KIO 119/24 – omyłki (art. 223 ust. 2 Pzp). Sprawa całkiem nowa, bo z tego roku i dotyczy dokumentu gwarancyjnego, który w istocie nie jest formularzem ofertowym i nie jest składową części dokumentów zamówienia. To dość istotna sprawa.
„W przepisie tym [art. 223 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp - przyp. red.] przewidziane jest odstępstwo od zasady niezmienności treści oferty dotyczące poprawiania w ofertach omyłek. Na treść oferty składa się formularz ofertowy oraz wszystkie dokumenty dookreślające i precyzujące zobowiązanie wykonawcy, składane wraz z formularzem ofertowym. Tak więc treść oferty to oferowany przedmiot zamówienia oraz jego wielkość lub zakres. Dokumentem składającym się na treść oferty nie jest więc dokument gwarancji, w tym przypadku gwarancji ubezpieczeniowej. Co więcej jest to dokument (gwarancja) wystawiony przez inny podmiot (gwaranta). Nie może więc być poprawiony przez Zamawiającego ani też wykonawcę, którego gwarancja dotyczy. Podstawą zastosowania przepisów dotyczących poprawiania omyłek jest bowiem stwierdzenie przez Zamawiającego, że istniejące w ofercie rozbieżności, w szczególności w stosunku do dokumentów zamówienia, można zakwalifikować do kategorii omyłek. A dokumentem takim, jak już wyżej wskazano, nie jest gwarancja. Wobec powyższego brak jest podstaw do stosowania do dokumentu gwarancji ubezpieczeniowej art. 223 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp, gdyż przewidziana w tym przepisie instytucja odnosi się wyłącznie do treści oferty.
Dlatego też Zamawiający, stwierdzając istnienie omyłki pisarskiej w dokumencie Gwarancji ubezpieczeniowej zapłaty wadium nr …………… z 14.11.2023 r., gdzie jako datę końcową obowiązującej gwarancji podano błędnie „08-03-2023 r.” zamiast prawidłowo „08-03-2024 r.”, nie miał żadnych podstaw prawnych do jej poprawienia z wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z tego przepisu. Ustawa Pzp nie daje takiej możliwości.”