Zamówienia Klasyczne część 1.
Zamówienia klasyczne.
Przepisy nowej ustawy Pzp stosuje się między innymi do udzielania zamówień klasycznych, których wartość jest równa lub przekracza kwotę 130 000 złotych, przez zamawiających publicznych i zamówień klasycznych, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne, przez zamawiających subsydiowanych w okolicznościach, o których mowa w art. 6. Reasumując: zamówienie klasyczne (art. 4 ustawy Pzp) – należy przez to rozumieć zamówienie udzielane przez zamawiającego publicznego oraz zamawiającego subsydiowanego (art. 6 ustawy Pzp) inne niż zamówienie sektorowe i zamówienie w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.
Do udzielania zamówień klasycznych, których wartość, bez podatku od towarów i usług, dotycząca jednorazowego zakupu, jest mniejsza niż 130 000 złotych, nie mniejsza jednak niż 50 000 złotych, zwanych dalej „zamówieniami bagatelnymi” (o zamówieniach bagatelnych przeczytasz na moim blogu), udzielanych przez zamawiających publicznych, stosuje się przepisy art. 82, art. 267 ust. 1 i ust. 2 pkt 9, art. 268, art. 269 ust. 1, art. 271 ust. 1–3 oraz art. 272.
W Dziale II Ustawy Pzp postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne przeprowadza się z uwzględnieniem analizy potrzeb zamawiającego. Dziś część pierwsza, w kolejnych dniach przedstawię co może zamawiający prawidłowo wykonać w dokumentach zamówienia. Zamawiający publiczny, przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia, dokonuje analizy potrzeb i wymagań, uwzględniając rodzaj i wartość zamówienia.
Analiza potrzeb obejmuje w szczególności:
1) badanie możliwości zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb z wykorzystaniem zasobów własnych;
2) rozeznanie rynku:
a) w aspekcie alternatywnych środków zaspokojenia zidentyfikowanych potrzeb,
b) w aspekcie możliwych wariantów realizacji zamówienia albo wskazuje, że jest wyłącznie jedna możliwość wykonania zamówienia.
Analiza potrzeb zamawiającego wskazuje:
- orientacyjną wartość zamówienia dla każdego ze wskazanych wariantów
- możliwość podziału zamówienia na części
- przewidywany tryb udzielenia zamówienia
- możliwość uwzględnienia aspektów społecznych, środowiskowych lub innowacyjnych zamówienia
- ryzyka związane z postępowaniem o udzielenie i realizacją zamówienia
UWAGA!
Zamawiający publiczny może odstąpić od dokonania analizy potrzeb i wymagań, w przypadku gdy zachodzi podstawa udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, o której mowa w art. 209 ust. 1 pkt 4, lub w trybie zamówienia z wolnej ręki, o której mowa w art. 214 ust. 1 pkt 5.